Købsguide

Købere af hosting er utroligt forskellige, men har ét til fælles: De køber kun sjældent hosting ...

.. og rigtigt mange af dem ved ikke ret meget om it og hosting. Det er naturligvis en udfordring at skulle købe noget, hvor man ikke selv kan vurdere kvaliteten. Vi har derfor samlet en række praktiske råd til hjælp i købsprocessen.

  • Hvad er hvad?

    Det er i hostingverdenen normalt, at identiske eller næsten identiske services sælges under forskellige navne. Der er grundlæggende tre forskellige måder at navngive en service på: Generisk, altså hvad er det for en slags ydelse, f.eks. email. Ud fra leverandør, f.eks. Exchange eller Microsoft Exchange. Endelig kan den enkelte hostingudbyder have valgt at brande servicen, f.eks. ABC Hostings Sky Post.

    Hvis du er i tvivl om, hvad der gemmer sig bag navnet på en service, så er det bedste råd naturligvis at spørge sælger. Alternativt kan du benytte Hostingmærkets ordbog. 

  • SLA eller service level agreement

    En aftale med en hostingleverandør bør altid indeholde en SLA. SLA’en beskriver de vilkår, som en aftale mellem hostingleverandør og kunde indgås under. Hostingleverandører med Hostingmærket forpligter sig til at beskrive følgende i deres SLA’er og vi anbefaler generelt hostingkunder at sikre sig, at disse parametre indgår i aftalen: Nedetid, oppetid, åbningstid, tilgængelighed, pålidelighed, responstid, servicevindue, normal arbejdstid, patch management procedurer og retableringstid. Når disse parametre er beskrevet, kan du som kunde sammenligne ydelser og priser fra flere leverandører. 

    Nedetid, oppetid osv. fortolkes forskellige af forskellige aktører. Hostingmærkede leverandører forpligter sig til at anvende et fast sæt definitioner, læs mere her

  • Standardsortiment og individuelle løsninger

    De fleste danske hostere tilbyder standardløsninger og individuelle løsninger. Som altid er standardløsningerne som regel billigere, mens de individuelle eller skræddersyede løsninger er dyrere. Det er vigtigt at finde det rette blandingsforhold, så man får den bedst mulige løsning til den lavest mulige pris. 

  • Adgang til support

    Support leveres i mange variationer. Som kunde bør du være opmærksom på: Svartider – er du garanteret et svar inden for 3 timer eller tre dage? Kontaktform – mail, chat eller telefon? Sprog og kultur – hvilket sprog taler/skriver supporteren, og er vedkommende vant til at kommunikere med danskere? Det er naturligvis en individuel vurdering, hvordan man ønsker sin support, og det afhænger også af, hvor kritisk hostingydelsen er for en. 

  • Grænseflader til andre systemer og leverandører

    Du vil som regel opleve, at din hostingløsning skal fungere sammen med andre systemer, som du selv har eller får leveret fra andre leverandører. Og du bør fra starten gøre dig det klart og aftale med dine leverandører, hvem der har ansvaret, hvis interaktionen mellem to systemer ikke fungerer. 

  • Hvor er data?

    Når du vælger en hostet løsning, ligger dine data rent fysisk et andet sted end på din egen lokale server eller pc. Det er forskelligt fra hoster til hoster, om data ligger på datacentre i Danmark eller udlandet. Som køber bør du tage stilling til, om det har betydning, hvor dine data ligger. Det kan være, at I som virksomhed har en principiel eller rationel beslutning om, hvad den rigtige løsning er for jer. Eller det kan være, at I har brug for at kunne besøge det datacenter, hvor jeres data opbevares, for med egne øjne at kunne konstatere, at sikkerheden er som beskrevet.  

  • Backup af data

    Backup af data er et væsentligt argument for at vælge hosting, så slipper man for selv at skulle tænke på det. Som køber skal du være opmærksom på, at backup kan tages på mange forskellige måder. Forskellen ligger i, hvor lang tid, en backup gemmes, før den overskrives af en ny. Du skal tage stilling til, om du blot har brug for at kunne komme til gårsdagens data, eller om der måske er brug for at kunne gå flere uger tilbage i tiden. 

  • Sikkerhed omkring data

    Der er to måder, at sikre data på: Den fysiske og den systemmæssige. Den fysiske handler om datacentret: Hvem har adgang til det, hvor godt er det sikret, er der et nødstrømsanlæg o.l. Den systemmæssige handler om de programmer og andre foranstaltninger, som beskytter data, f.eks. firewalls, antivirus programmer og kontrol af passwords. Vi anbefaler, at du sætter dig ind i, hvordan din hostingleverandør sikrer dine data, og at du så vurderer, om det sikkerhedsniveau er passende i forhold til data. Det handler selvfølgelig om, hvor forretningskritiske, dine data er.

  • Ændringer i setup

    Virkeligheden er dynamisk og de fleste virksomheder og privatpersoner har brug for løbende at kunne tilpasse deres IT-setup. Det er en af de store fordele ved at vælge en hosted løsning. Hostingleverandøren har kapacitet, systemer og licenser, så du kan nemt få ændret i dit setup. Det er naturligvis forskelligt fra leverandør til leverandør, hvor hurtigt man kan gennemføre ændringer og hvad det evt. koster. Vi anbefaler, at du spørger ind til dette, før aftalen indgås og at det beskrives i den skriftlige aftale. 

  • Skifte leverandør

    Hvis du ønsker at flytte dit IT-setup til en ny hostingleverandør, er det teknisk set en ret simpel øvelse. Hvor simpel afhænger naturligvis af, om du bruger en standardiseret eller en tilpasset løsning. Vi anbefaler, at du drøfter det med din hostingleverandør, inden aftalen indgås og sikrer, at det er beskrevet i jeres skriftlige aftale. 

Vi håber, at denne købsguide har været nyttig! Hvis du har spørgsmål, noget du er uenig i eller måske noget, som du synes mangler, hører vi meget gerne fra dig.

Du kan kontakte os på info@hostingmærket.dk.